torsdag 18 februari 2016

Vinter och läsning

Härliga vinterdagar nu. Nu har det varit två dagar med glittrande sol på snötäckt mark, visserligen inte så mycket snö men ändock snötäckt. Idag snöar det och lite ilande vind så som det skall vara i februari. Skönt när det är ordning på tingen.

Läst ut Jonas Jonassons tredje bok Mördar Anders. Underhållning, man sitter och småler hela tiden men det finns också ett bakomliggande lite mer allvarligt menat budskap. Det kommer fram i hans tack i slutet av boken efter att han tackat de mest betydelsefulla personerna skriver han

"Det finns förstås fler, ni vet vilka ni är!
Bland all de som inte får plats vill jag speciellt  nämna Gud. För visso förtjänar han ett tack för att jag fått låna honom i min berättelse. Men samtidigt tycker jag att han borde arbeta hårdare på att sina ivrigaste supportrar att inte ta honom på så stort allvar. Så att vi blir lite snällare mot varandra, att vi får anledning att skratta mer än vi gråter.
Är det för mycket begärt? O.s.a"

En fin slutkläm på en som sagt underhållande berättelse.

Nu kastar jag mig över Bodil Malmstens diktsamling Det här är hjärtat. En vad jag förstått bok om smärtan av att mista någon, skall bli intressant.

Annars rusar dagarna på och de blir längre och längre med ljusa tider. Innerdörren är igensatt nu skall det målas, får bli helgjobb.


Jag har upprättat en skrivplan för året som jag hoppas kunna hålla för att få min bok Två väskor i Bolivia klar till jul. Jobbade igår med den och det blir säker några timmar även idag.

Idag fortsätter jag min citatserie som handlar om flit och har kommit fram till den alltid så kloke Oscar Wilde "Flit är orsaken till allt elände"

Det kanske är så om man grunnar på det en stund, men jag fortsätter trots uppmaningen att nöta på. Det ger trots allt elände en viss tillfredsställelse när man efter på får vila sig. Kan utveckla det någon annan gång.

Nu säger jag bara
Ha det gott

1 kommentar: