torsdag 6 augusti 2015

Sommar i P1 och rörmokeri, klippa gräs och städa. En dag i en pensionärs liv

Lyssnade på Sommar i P1 med Stig Grybe. Ja han är ju några år äldre än jag men visst det väcker tanken att man närmar sig the bitter end. Men som skärsliparen säger i visan "jag finns ännu bland dom raska, mitt hår är vitt men min käft är röd" ... "och ännu så vill jag leva i morgonkyla och i afton glöd. Min slipsten den har jag, den kan jag veva samt hålla näsan försvarligt röd"

Johan Rockström professor i miljövetenskap är en annan sommarpratare som slog in ett antal för mig öppna dörrar men det är ju många som konstigt nog ännu inte fått upp ögonen eller är det helt enkelt så att många inte vill se miljöproblemen vi har. Debatten i media, tidningar handlar mest om eknomi, flyktingar, Putin, religioner när det viktigaste problemet ligger i hur vår planet mår. Ja, planeten bryr sig väl inte men som människa vill man ju att arten skall överleva, eller hur tänker vi.  Många är rädda och vågar inte höra budskapen om vart vi är på väg. Johans budskap är ändå i programmet en försiktigt positiv förhoppning att detta nådens år 2015 skall bli vändningen genom de tre miljökonferenserna som har och skall hållas. Jag ser med förväntan fram mot september då det i FN skall besluts om 17 nya globala hållbarhetsmålen samt december då världens ledare träffas i Paris för att komma överens om ett nytt klimatavtal.
Jag tycker det är varje vuxens plikt att lyssna och fundera över Johan Rockströms program. Här finns klart och tydligt farorna redovisade på ett lättbegripligt sätt och inte minst en beskrivning på hur vi kan undvika dem.
Att inte detta ämne diskuteras mer i media är för mig en gåta. Lyssna på programmets presentation samt första avsnittet i programmet. Sen är ni fast, tror jag.

Som Nalle Phu sa Om du alltid säger "vi får se" så händer det aldrig någonsin någonting  


Klicka på länken nedan så kommer ni direkt till programmet Sommar med Johan Rockström

Tro nu inte att jag bara sitter och latar mig vid datorn och letar fram sommarpratare som verkar intressanta. Upptäckte när förmiddagskaffet skulle sättas på att det var totalstopp i avloppet i köket. Det blev att kavla upp ärmarna ja hela tröjan åkte faktiskt av. Rörmokeri är ett jobb som kräver stånk och stön. Allt sitter ju så eländigt till. Men med lite envishet, snuskgöra så släppte proppen och nu flyter det som det ska igen.
Sedan var det dags att börja med städningen, dammtorka, dammsuga varvat med gräsklippning.
Känns bra när man är klar med en sådan dag. Nyttig är bra att känna sig.

Dagens Göteborgare
Kal till Åssbon
- Du, det vart allt en blöt kväll i går dö. Kom du hem ordentligt?
- Japp, som en blixt
- Gick det så snabbt?
- Nej, men i sick-sack









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar