tisdag 6 oktober 2015

Hösten är här härligt

Solen skiner på men nu är det höstluft på allvar. Den ljumma luften är inte kvar längre, det isar i skuggan endast solen värmer mig och er förstås. Det är en härlig tid tycker jag. Klar och lättandad luft och inga mygg. Det är lätt att röra sig, att kroppsarbeta. Nu får det bli att ta itu med altanbyggandet på allvar.

Bakveckor: Förra veckan blev det kanelbullar och idag skapades ett rågbröd med aprikos och russin. Mycket gott att äta eget tillverkat.

Vi testade Linas matkasse förra veckan. Ett erbjudande med middag för fyra dagar för 299 kr, ett pris som är helt okej men full pris 600 är för dyrt tycker jag. Det var dock välorganiserat med tydliga recept och framförallt roliga recept med kryddor som man lätt glömmer bort. Det blir också ett passande att vara hemma den dagen kassen kommer. Jag gillar inte att handla, det är nog allmänt känt. I mataffären däremot går det bra att ströva omkring tycker jag.
Vi åt från Linas kasse:
på måndagen Fänkålstekt kycklingfilé men zucchini och dijongsmörsås
på tisdag Lammtagine med citron, mandel och persilja
på onsdag Bönchilli med lime, choklad och picklad rödlök
på torsdag Torskrygg med gnocchi, jordärtskocka och shiitake
Bäst tyckte jag att torskryggen var. Underbar sås med jordärtskocka, vitlök, schalottenlök, mjölk, vatten och hönsbuljong. Enkel men mycket god. Kan användas till kyckling och jag gjorde den till laxen vi smällde i oss på söndagen.

Husbilen fortsätter att krångla, vår fina Nalle Mc Louis mår inte bra i värmaren nu. Den vill inte gå igång. Ligger inne på verkstaden just nu och de säger att det är avgasfläkten som inte startar. De har beställt ny som skall installeras. Vi har haft otur med den tycker jag. Det här är fjärde felet sen vi köpte den nästan nya bilen, inte bra. Vi får hoppas på att detta var det sista felet nu.

I helgen blev det en promenad runt milspåret vid Domarudden. Vi gick mest efter stigen så inga ätliga svampar syntes men det fanns fick vi veta av en man med en halv kasse full av gula kantareller.

Söndagen avslutade vi med att besöka Ami Sandstöms ateljé. Jag köpte ett motiv som hon målat på drivved upphittad i Vindelälven när hennes sommarviste vid Manjaur. Passar jätte fint över vår spegel i nedre hallen, eller hur?


Mest sugen var jag dock på tavlan Visst går det. Fem av ballonger flygande nakna tanter som Ami säger. Vet bara inte riktigt vart vi skall häng den, det börjar bli fullt även i vårt nya hus.
  


Ja då var Henning Mankell borta. Inte så överraskande med tanke på att han varit svårt sjuk en längre tid. Han hade säkert haft mer att ge, alldeles för tidigt gick han bort. Ledsamt

Jobbade igår mycket med att färdigställa cykelboken. Min diktsamling har inte heller mycket kvar och då kommer den ut till försäljning, reservera ett ex vetja. 

Avslutning även denna gång med ett sitat från Falstaff, fakir:
Fröken kallas varje mö,
som ej vill som sådan dö

Ha det gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar