tisdag 3 november 2015

Ditt och datt

November fortsätter med samma underbara höstväder som oktober skämde bort oss med. Har dock påbörjat med att plocka in madrasser,filtar och dylikt från altan och paviljongen.

Runtomkring fortsätter krigen och flyktingeländet. Jag tycker fortfarande att det rapporteras för lite om vad som händer i de utsatta områdena. Det som är grunden till att människor är tvungna att lämna allt för att över huvud taget överleva. Hela situationen gör oss alla nedstämda varken vi vill det eller ej.
När jag ändå är inne på elände så har jag kommit till slutet av min bok jag läser just nu, Sapiens En kort historik över mänskligheten av Tuval Noha Harari. Där klar gör han att just nu finns det 7 miljarder sapiens som har jorden som hemvist. De väger tillsammans 300 miljoner ton och om man slår samman samtliga domesticerade husdjur som kor, svin, får och kycklingars vikt så väger de 700 miljoner ton. Jämför vi det med samtliga nu återstående vilda djur så väger de endast 100 miljoner ton. Vi människor har verkligen tagit över jorden och de vilda djuren minskar i antal och arter.
Det finna ca 80 000 giraffer i världen och kan jämföras med 1,5 miljarder nötkreatur, bara 200 000 vargar jämfört med 400 miljoner tama hundar och 250 000 schimpanser mot 7 miljarder människor.
Skall vi säga att vi vann nu? Nej, man får väl säga som 100-åringen i boken om han som klev ut genom fönstret och försvann "Det är som det är och det blir som det blir".

Men hösten är som sagt fin och igår kväll vandrade vi efter vår fina kanal. Mycket fint med alla effektfulla belysning som är uppsatt där.





Det är något att glädjas åt.

Min äpppelchutney som jag gjorde i fredags blev så populär och det mesta gick åt till kotletter jag lagade i fredagskväll, kotletter i chutney och créme fraichesås, mycket gott. Det gick också en hel del som smakaddition till lammsteken vi bjöd vår gäster på i lördags. Igår gjorde jag ytterligare en satts och dessutom dubbelt så stor på 2 kg äpplen. Det är en skön känsla att stå där vid spisen och röra i grytan och känna doften av det man kokar ihop. Poesi på något sätt.


Är ni intresserade av receptet så klicka här

Idag blir det att försöka redigera diktsamlingen klar för att sedan trycka på knappen så den får gå i tryck.

Jag har hört att det finns en ny app som man kan använda till korv, senap :-)

Vet ni vilket livsmedel som är mest utbrett i Sverige?
Jo, smör

Ha det gott

1 kommentar: