onsdag 4 november 2015

Jag ingår i riskgruppen

Fick ett brev igår där det stod att jag ingår i en riskgrupp. Jag trodde först det var ett misstag, att jag av någon anledning hade hamnat i SÄPO:s register som potentiell terrorist men så var inte fallet. Jag är över 65 år och då är man automatiskt oavsett fysik med i riskgruppen som erbjuds gratis vaccin mot influensa. Det känns lite tveeggat att tacka ja till ett sådant erbjudande. Visst klart jag nappar på det. Jag har förstått att influensan kan med vaccinet hållas borta till mellan 50-60% och om jag ändå drabbas så lär den bli av lindrigare art än utan vaccin. Influensatiderna är alltså i annalkande.

Vi lever i en allt fredligare värd det kan man läsa sig till rent statistiskt. Betänk hur världen såg ut på 1500-talet då kolonialismen härjade som värst. I hela syd- och  nordamerika och Afrika förekom makabra folkmord där det europeiska folket fullständigt vräkte sig fram med skjutvapen mot försvarslösa, vänligt sinnade innevånare som försvarade sig med spjut och pilbågar.
Krigens offer har också minskat på senare tid.
År 2000 dödades 310 000 människor i krig och 520 000 i våldsbrott 1,5% av alla människor (56 milj)
det är många lidanden det men
år 2002 dödades 172 000 människor i krig och 569 000 i våldsbrott 1,3% av alla människor (57 milj)
Döda i krig har alltså minskat kraftigt mellan dessa år. Det här kan vi jämföra med att 1 260 000 människor dog år 2000 i trafiken och 850 000 begick självmord.
Under medeltiden i Europa mördades 20-40 personer per 100 000 innevånare idag mördas 9 personer per 100 000 innevånare.
(Siffrorna ovan är hämtade från World Report on Violence and Health)
Vi lever alltså i en under människans existerande tid i den mest fredliga perioden. Visst det kan bli bättre men medge ändå att när man följer media idag så kan man lätt få en annan bild.

Nu är Movember här och jag kommer inte att raka min överläpp under denna månad. Läs mer om Movemberprojektet genom att klicka här


Ännu knappt synbart men vi får se hur det ser ut den 30/11

Nu är min diktsamling "Öppet spår 38 dikter" tillgänglig för inköp hos Solentro. Vill ni beställa den så gå in via länken här. Den kostar endast 43 kr. Den finns även tillgänglig via bokhandeln och exempelvis bokus.com men till ett betydligt högre pris

Det var en bygdemålsforskare som frågade en man i byn
- Brukar ni i den här byn säga "Jag dog" eller "Jag dödde"?
Svaret kommer blixtsnabbt från gubben som tillfrågades
- Här säger vi ingenting när vi är döda, din tokstolle
Var den inge rolig då kan det bero på det som Torsten Ehrenmark en gång sa "All glädje utan rotmos är konstlad glädje"

Ha det gott

1 kommentar: