måndag 16 november 2015

Vintern är på gång

Minns ni sketchen med Stefan Sauk "Tillfälligt avbrott" (Det är mycket nu) den var rå och tuff precis som tillvaron runtomkring oss då som nu. Han vräkte ur sig en massa obehagliga sanningar och frustrationer. Den typen av humor har kraftigt reducerats i media numer. Man sätter de skratten i halsen allt för brutalt. Det är inte roligt längre. Nu äger uttalen rum på nätet istället och dessutom helt ocensurerat. Vågar jag säga det ... det var bättre förr.

En reflektion som jag gör och som irriterar mig en del är medias bevakning av världen. Visst var det fruktansvärt det som hände i Paris men jämfört med det så har kommentarerna runt bombdåden i Beirut, Libanon samma dag med 43 döda människor som följd har inte fått samma belysning. Det händer fruktansvärda saker i flera delar av Afrika varje månad men det nämns inte heller med några djupare analyser eller större uppslag. Varför är det så? Kan någon mediakunnig person förklara det för mig. Klart jag förstår att det handlar som allting annat om pengar. I detta fall upplagor, tittarsiffror.

Provexemplaret av cykelboken "En pensionärsresa på cykel i 283 mil" har kommit. Ser mycket bra ut. Skall nu bara göra några mindre justeringar och tryckeriet skall lösa något tekniskt problem, sen går den i tryck. Maila mig om ni vill förboka ett ex. Kommer att kosta ca 250 kr.

  

Helgen för mig var förutom detta dystra täcke som händelserna i Paris och Beirut skapade, en bra helg. Vi började med ett besök på Hamburger Börs och åt först en förtjusande (säger man så) trerättersmiddag. Mycket gott. Sen var det dags för show och de glittriga Alcazar kom upp på scenen. Inte riktigt min musik men jag hoppades på ett proffsigt uppträdande. Då ställer sig ett par något för överförfriskade damer upp framför oss och börjar dansa. Jag ber dem sätta sig ner så vi bakom dem också fick se showen, men de örat vill dom inte lyssna. När sedan deras män talade om för min kamrat "du är på fel ställe gubbe" gick jag ut i baren tog en öl och lyssnade där i lugn och ro istället. Efter mig kom även "gubben som var på fel ställe" och min fru. Vi tyckte det blev väl stökigt där inne. Maten var så god så den räddade dock kvällen. Men Alcazar dom har nog gjort sitt. Jag tyckte det var väl patetiskt. Tacka vet ja gubb rock.    


Igårkväll kröp vår eleganta tomte fram och ställde sig i fönstret för att sprida ljus. Snart får vi vänta in julen.


På morgonvandringen i dag konstaterade jag att nu är träden klara och renade inför vintern som verkar vara på gång. - 22 längst upp i Norrland i dag. Inte ett enda löv kvar uppe i kronorna. Nu prasslar det skönt istället på marken där vi gå.


Det finns fyra stadier i en mans liv:
1 Han tror på tomten
2 Han tror inte på tomten
3 Han är tomten
4 Han har glömt bort tomten

Ha det gott

1 kommentar:

  1. Trevlig läsning👍Tror att vi är oroliga för att våldet kommer så nära oss.
    Håller med om att Alcazar gjort sitt👎
    Gillar glastomten😊

    SvaraRadera