torsdag 30 januari 2020

Vecka 20/05

Då har vi nått sista veckan på första månaden detta år. Januari är slut.

Veckan började med att gå runt och inspektera soprummen och gå igenom sophämtning med representant från Roslagsvatten. Idrottsgalan gick av stapeln vilket visar att nu är vi inne i det nya året på allvar. Skriver på boken igen. Birgitta bjöd några väninnor till lunch i onsdags. God fisksoppa med bröd och vin. Jag fick också vara med på ett hörn. Är så pass frisk nu från förkylningen att jag kan gå på gymmet. Härligt.

Läste ut Ålevangeliet. En mycket bra och intressant bok om ålar, och livet samt vart är vi på väg. Där är bland annat en del funderingar kring tro. Ålen är ett hemligt djur och som vi vet att alla europeiska och nordamerikanska ålar återvänder till Sargassohavet när det är dags till förökning och att dö. Trots det har ingen sett hur befruktningen går till. Ingen människa har någonsin sett en ål där i Sargassohavet.  

Boken lärde mig att man måste vara en dåre för att tro på Gud. Det står faktiskt så i bibeln. Jag tolkar det så i alla fall. Paulus skrev det i sitt första brev till korinthierna "Er tro skall inte vila på mänsklig vishet utan på Guds kraft" vi skall alltså släppa logiken, forskningen och kunskapen. Han skriver också "Den av er som tycker sig vis i världslig mening måste först bli en dåre för att bli vis". Jo men visst. 
Detta får mig att minnas ett ordspråk min mamma brukade säga ibland "En dåre har mycket roligt som den vise inte vet"
Det finns mycket i denna bok som är läsvärt. Jag ger den 4 starka slipers.


       

Även i år skall denna med mig jämnåriga skäggiga gubbe ut och rocka runt i vårt land och i Norge.
Jag hoppas att få besöka något av eventen







Jag är inte dum
Himlen är röd i väster
när solen sänker sig bakom skogen
Där borta flyger ett plan
för att landa med besökande gäster
någon av dem snubblar in på krogen
några kommer från Afganistan

Vi flyger och flaxar runt
till nytta eller som turist
själv sitter jag still på mitt rum
skriver och tänker strunt
och är idag ganska trist
det är väl bättre det än att vara dum


Brexit blev verklighet denna vecka. Nu har den pågående europeiska integrationen brutits. I ett slag har nu Europas säkerhet försvagas och Rysslands stärkts. Ingen kan enligt mitt sett att se vinna på detta. Inte britterna inte Europa. Ingen win win här inte. Mer en loss loss

Corona viruset ställer till det och med ens ser vi hur sårbar världen är om naturen vill jävlas.

Såg en dokumentär från 2015 om Lars Norlander på SVT play. Ett geni som jobbar i skymundan. Se den om ni missade den då den sändes.

I lördags var vi en sväng till kyrkans second hand butik.









Veckans lördagskväll firade vi med några vänner på restaurang Solbrännan ute på Österskär. God mat, trevlig musik bjöd Svenska lyxorkestern på.



 Ha nu en trevlig fin vecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar