måndag 20 januari 2020

Vecka 20/03

Veckan började med styrgruppsmöte och styrgruppsarbete.
Förkylningen från i julas vill inte riktigt släppa. Därför ligger jag lågt med gymmet och hoppade onsdagens och fredagens träning. De dagliga raska promenaderna drar jag dock inte in på.


Läste ut Den andra dödssynden av Guillou. Det är inte samma sting i de senaste böckerna i denna serie tycker jag. Det blir mer en sliding doors berättelse ur den gode Jans perspektiv. Om han inte blivit författare så hade han satsat på advokat har han sagt i någon intervju. Jag tycker det inte är så intressant att följa den storyn. Visserligen väver han in en del historia i berättelsen men det verkar mest för att hålla i den ursprungliga tråden. Jag ger boken godkänt men inte mer. Det blir tre svaga slipers.

Nu har jag påbörjat en som till en början verkar vara än mer intressant. Ål- evangeliet heter den. Jag återkommer med recension av den när jag läst den.


Filmstudion bjöd på filmen Smärta och Ära. En film av Pedro Almodóvar. Filmen handlar om Salvador Mallo en globalt hyllad Spansk filmregissör som tappat lusten till att skapa film. Han har en ryggradssjukdom som plågar honom mycket och för att dämpa smärtan hamnar han i drogberoende. Dramat är kopplat till hans väg tillbaka och hur han under den resan återkopplar till sin uppväxt och tidigare liv. I mitt tycke en mycket bra film som håller sin intrig vid liv hela filmen igenom. Filmen är nu Oscars nominerad till bästa manliga huvudroll och bästa icke engelskspråkiga film. Mitt betyg är fyra starka slipers.



Jonas Sjöstedt meddelar att han lämnar sin post som partiledare för Vänsterpartiet. Han avgår i maj. Man kan tycka vad man vill om den politik han företräder men han verkar vara en mycket sympatisk person. Politiskt är han rak och tydlig. Idag är det tyvärr en sällsynt vara hos de politiker som sitter i riksdagen. Det är väl han och Åkesson som är tydliga i sina budskap och det går ju bra för dem bägge. Jag har länge saknat tydlighet hos övriga partier. Det är mycket med att svänga kappan efter vinden politik nu. Värst är Moderaterna och sossarna och det går ju också nerför i opinionsundersökningarna för dem. Folk i allmänhet lyssnar på nyheter, läser kvällstidningar och blir bara förvirrade av alla budskap som svänger än hit än dit. Ryck upp er för f-n!!! Annars sitter vi snart med SD i regeringsställning och det blir inte roligt för någon. Stå för er politik, tydliggör det som står i era program och vik er inte. Vid kompromisser så var tydliga med att förklara att det är en kompromiss och inget annat. Försök inte som nu säga att vi vann mest i förhandlingen. Det blir bara förvirrande och otydligt. Säg som det är det är det folk vill höra och då blir det begripligt.
Jonas jag hoppas du får det fint i Hanoi och nu får du äntligen träffa din livspartner Ann Måwe lite oftare. 

Fina lilla Cocos tog vi hand under torsdag och fredag.







Förklädd Gud med luva
Ingen is på kanal eller i Garnsviken
på Ekbacken är gräset grönt
Där under vilar vikingaliken
det har arkeologerna utrönt

Att slippa snöblask och halka
det är bra trots allt
Vintern bjuder endast på svalka
bara svalt inte kallt

Nu när ljuset åter börjar spira
dras jag med en envis snuva
jag vill ändå lite fira
att förklädda guden har fått sig en luva 







       
 



Nu blir det ljusare igen. Jämfört med julafton så är skillnaden dryga timmen (64 min)
DIF tog 6:e raka hemmasegern i torsdags mot Linköping. Det är också en ljusning

Det är också ovanligt varmt. Så varmt att gräset börjar växa. Snart dags att köra en runda med klipparen.
Söndagen bjöd på härligt soligt väder som vi utnytjade genom attt ta en lång promenad på en mil genom skogen vid Domarudden. Kaffe och ostmacka sitter som bäst när man är ute. Vi mumsade också på Catarinas goda muffins. Tack för dom

Det kan svänger snabbt. En vän till oss var hos tandläkaren i början av veckan och drog ut en visdomstand. I lördags var han tvungen att akut åka in till sjukhuset. Komplikationer efter tandläkarbesöket ledde till bl.a. hjärtsäcksinflammation. Ruggigt snabbt det kan svänga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar