måndag 13 januari 2020

Vecka 20/02

Blixt och dunder
USA klampar på och ser sig själva som världens ledare och kan som i vilda västern styra och döma enligt eget huvud. Hur kan en stat bara tro att man får göra som man vill och på annans territorium döda. Efter USAs (Donald Trumps) huvudlösa mord på generalen Quasem Soleiamem så är det väl inte konstigt att Iran blir ilskna och ropar om hämnd. Lika illa kanske värre är det naturligtvis att en stat (Iran) skjuter ett civilt flygplan med passagerare från världens alla hörn. Det var till och med mest Iranier. Det var 17 svenskar ombord varav 3 från Åkersberga Detta är krig i sin sämsta form. Detta startade en storm inom landet och jag följer med spänning utvecklingen av den. Kanske en Iransk vår på gång

Lite svagt på en gren
Jag hör dig först lite svagt på en gren
där jag sakta går mina steg
Framåt jag följer den vackra allén
jag blir pigg inte längre trött och seg

Sjung min fågel hälsa våren hit
jag trallar med på mitt eget vis
Av sången jag får aptit
din sång är ett bevis

Att vi går mot en varmare period
och ljusare den blir
din sång ger mig kraft och mod
du skapar ett revir

Vilken anledning sången din är
kan kvitta lika för en var
den är vacker för mig nu och här
den är ljus och fantastiskt klar 

Privat har det varit en mycket trevlig vecka. Vi inledde med en lugn tv-måndag. Vi har bl.a. sett Anders Hansens serie om vår hjärna som var mycket givande. Vi fick bland annat reda på att motion påverkar hjärnan (hippocampus och hjärnans frontal lobe) positivt. Motion minskar risken för demens mm. Så vi konstaterar att vi är helt rätt ute med att röra på sig varje dag. Med mina tre pass på gymmet och långa raska promenader övriga dagar i veckan är mycket bra.
Vi har med denna vecka påbörjat att låsa upp halva tisdagen till skrivande. Mycket stimulerande.
Jag har också anmält mig till senioruniversitetet. Jag tänkte ta någon historiskt inriktad kurs. Litteraturhistoria verkar intressant tycker jag.
I veckan åkte julen ut och vi fick prova vår nyinköpta dammsugare, en Mile Complete C3 som fungerade strålande bra. Det var faktiskt kul att suga ut julen.
I onsdags började filmstudions filmer rulla och först ut var Fisherman`s frend. En film om en engelsk manskör bestående av ett antal fiskare som sjunger traditionella sjömanssånger och som får ett skivkontrakt. Det uppstår lite komplikationer under resans gång. En mycket underhållande och tänkvärd film. Jag ger den fyra stark slipers.
5km spåret med Cocos blev fredagsmotionen







På torsdagen beställde vi nya pass och på kvällen kom den trevliga tiken Cocos som vi tar hand om då och då.

Fredgans motion blev en rask promenad på Domaruddens 5 km spår. På kvällen lagade jag goda viltjärpar enligt Mannerströms recept. Trattkantarellsås med svamp från Hå i Hälsingland. Tack Thomas och Gun för dem. Mycket gott och har ni lite hjortfärs eller liknade i frysen så kan jag verkligen rekommendera detta. Cocos hade egen mat med sig


I lördags var vi bjudna på middag med med V75 spel hos just nämnda Thomas och Gun. Vi blev ett gäng på sex personer. Vi bjöds på underbar fisksoppa. Stämningen var på topp och vi hade mycket trevligt.
Vårt gemensamma V75spel gick inget vidare, inte heller mina rader på tillsammanslaget "Öppet spår".
Men själv lyckades jag peta in 2 rader med sex rätt och 18 rader med fem på ett litet system jag gjorde för mig själv. Så för mig vart det plus i kassan och gratis spel ett par månader framöver. 
Veckans sista dag, söndag avslutade vi med att se Så som i himmelen på Oscars. En härlig föreställning med vacker sång, trevligt, under- hållande och tänkvärt manus som Kaj och Carin Pollak totat ihop. Sångerna har Fredrik Kempe skrivit musiken till och han och Carin har hjälpts åt med texterna. Som sagt det blev mycket bra som får fyra slipers från mig.


Efter föreställningen gick vi till Belgobaren och åt goda musslor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar