tisdag 23 juni 2015

En bok, politik och arbete

Läser Åsne Seierstads bok "En av oss" En skrämmande beskrivning vad som kan hända vem som helst som får fel introduktion till livet. Hur det kan gå om vi inte alla är på vår vakt mot sjuka tankar som jag tror ligger latent hos oss alla och som kan släppas loss om vi isolerar oss i våra egna trånga tankebanor och om vi vägrar att vara öppna för att ta in intryck från andra människor.
Det är också en beskrivning av hur handfallet ett samhälle kan stå som levt i fred och utan större attentat i modern tid. Ett Norges, Olof Palme trauma. Vi fick dock aldrig någon syndabock att rikta vreden mot och vi fick inget avslut.  

Politiska uttryck kommer i alla möjliga former. Något jag inte förstår är de som hetsar mot de ideologiskt avvikande sympatisörer. De lägger allt krut på att tala ner eller anmärka på det som är fel hos de parti eller partier som inte följer den egna övertygelsen. Att föra fram sin egen politik verkar hos dessa personer vara av underordnad betydelse. Jag ser detta beteende stå i samma klass som fotbollssupportar som vrålar ut sin vrede över hur dåliga motståndarna är mer än att heja fram det egna laget.
För mig är politik att framföra sin ståndpunkt med sådan övertygelse att motsatt synpunkt saknar motargument. Fram för mera visioner om vart vi skall och lägg ner allt tjafs om hur illa vi tycker om de "andra".

Dagen har bedrivits vid datorn för att ta min skrift om min cykling förra året framåt ett stycke till. Avslutade med en rask promenad innan regnet kom.

Dagens ordspråk hämtar jag från bibeln (Ordspråksboken 15:1)
Ett mjukt svar stillar vreden

Efter en lugn kväll med allsång framför teven inväntar jag strax morgondagens regn i sovande ställning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar