torsdag 3 september 2015

Vi har råd och det är inte värre än vi gör det till

30 mm i regnmätaren, vinden piskade mot fönstren igår samtidigt som min mage var och är i uppror. Ja jag kommer inte att beskriva exakt vad som sker i den, men trevligt är det inte och doften skall vi inte nämna över huvud taget. Jag är matt och utslagen som en sjuk västerländsk man kan vara.
Visst detta är en bagatell i det stora hela. Jag syftar på det som händer vid Europas gränser och framför allt det som händer där utanför och inne i Syrien. Det är fruktansvärt tycker jag att det nu är 250 000 människor som trycker på för att fly in i vår region. Vi som har råd och har en fredlig värld som det förhållandevis är lätt att leva i. Men det som är än värre är att det är 12 miljoner människor som är på flykt inom eller utanför Syrien. Av 20 miljoner människor är alltså endast 8 miljoner inte på flykt, just nu. Varför kan inte resten av världen få stopp på denna idioti som utarmar ett land på sina egna landshen.

Se Hans Roslings förklaring på DR Nyheder Hans Rosling 1

Nu är det ju faktiskt så att om nyhetsmedierna inte bara fokuserade på elände så finns det mycket positivt att berätta om. Men det görs det inte, därför växer en oro, en rädsla och partier som SD kan öka i opinionsundersökningarna. Varför berättas inte om det fantastiska framsteg som görs med utbildning, demokrati. Jo, det är inte kontroversiellt. Vi människor är nu sådana att vi söker oss till det skrämmande det som verkar farligt för att vi vill inte bli överrumplade. Visst skall vi hålla koll på det obehagliga och det felaktiga som sker men vi måste också tillåta oss se det positiva som händer. Det kanske till och med är mer positivt som sker än det negativa. Bara vi får reda på det.
Mitt förslag är att man delar upp nyhetsflödet i elände och en del för lycka och glädje.

Se Hans Roslings förklaring på DR Nyheder Hans Rosling 2

Nu till dagens roliga:
Min printer är musikalisk eftersom den laddas med toner

Ha det gott

1 kommentar: