onsdag 1 juli 2015

Sommar

Vad kretsar runt i mitt huvud denna dag, jo

Då blev det första juli och sommaren kommer indundrande över vårt land. ÄNTLIGEN lite värme. Det skall bli 23 grader idag och resten av veckan upp mot 30 :-)

I Grekland skall det röstas ja eller nej till att lämna Euron. Fast det verkar vara lite snurrigt med deras valsedlar då de högst upp står nej och nederst ja. Alltså vad röstar du nej eller ja. Regeringen vill att grekerna skall rösta nej därför är förmodligen det det första alternativet. Som svensk blir det än snurrigare då ναί på grekiska uttalas nä men betyder ja. Nej är όχι och uttalas ochi.
Sen har Rysland och Kina lovat låna ut pengar så de kan betala sina EU skulder. Jo det skulle se ut det om Ryssland lånar Grekerna pengar för att betala sina skulder till EU och Grekerna är kvar i EU som har satt upp sanktioner för Ryssland. Är vi nära krig nu eller?

Sveriges gossar under 21 år är bäst på att sparka boll. Det var ju trevligt och vilken final det lev. En noll noll match behöver inte vara tråkig. Det var oerhört spännande i 120 minuter och sen blev det än värre. Mycket bra dramaturgi, det du Spielberg.

Almedalsveckan tuffar på med det ena förslaget efter det andra. Jag saknar dock fortfarande visioner hos utövarna. Det är för mycket tjafs om ditt och datt. Nej mer visioner om vart vill vi. Vad är visionen om ett hållbart samhälle? Jag ser bara kortsiktiga idéer om ditt och datt. Inget om omställningar, ny livsföring osv. Det drar väl inga röster och då blir vi där vi är i ledet mot stupet. Jag har boken Sapiens på mitt bord som nästa läsvärda alternativ. Den lär beskriva hur människan skapades och hamnade i jakten på lyckan fällan.
Först skall jag dock igenom Åsne Seierstads bok En av oss. En hemsk bok men nödvändig bok som bör läsas.

Dagens ordspråk:
Det får bli "Alla är vi barn i början". Just idag känns det som det passar till sommarvädret.


Sommarpratarna på P1 är i full gång och jag hinner inte med men har i efterhand låtit dem strömma ut ur högtalaren. Gillade David Batras och Kalle Moreus program.

Nu bär det av ut i solen, sommaren, värmen, njutningens tid är här. Sköna Juli välkommen till vår byggd igen.

       

1 kommentar: