torsdag 13 mars 2014

Nyårsdagen den 1 Mars


Jag var på fotvården i morse och efter det gav jag mig i väg med lena fina ny behandlade fötter, cyklade ut och mötte våren. Våren är som ungdomen otålig och vill komma igång. Precis så var det idag, det blev varmt och vårtecknen dyker upp. Jag såg Tussilago eller Hästhov eller Tussilago farfara (kalla det vad ni vill), blåsippor, fjärilar ett antal Citron och Nässel, cyklister bland annat jag själv, någon som äter glass och efter cykelturen drar jag mig in i lähörnet på altanen och tar en eftermiddagspilsner (även det ett vårtecken). Ja sådan är de första dagarna på våren och jag undrar om vi svenskar inte borde gå tillbaka till att räkna den första dagen på året som man gjorde 153 f.Kr. Det är ju nu allt börjar. Då var den 1 mars nyårsdagen. Jag tycker vi bildar en facegrupp som jobbar för att 1 mars skall vara vår första dag på året. Det är mer logiskt så. Vårt mål föreslår jag blir att det blir så senast 2040 för då blir jag 90 år


3 kommentarer:

  1. Absolut mest logiskt! Det syns ju att det är nu det börjar.

    SvaraRadera
  2. Nu lärde jag mig något nytt, tack för det!

    SvaraRadera
  3. Vem kom på det här med nyår, egentligen?

    SvaraRadera