fredag 22 november 2013

Sydafrika 2013-11-20


Vi tar det lugnt, åt frukost vid 9. Birgitta besökte St Lucias enda gata med affärer, där det är mest turistbyråer som ordnar utflykter. Hon köpte sig ett linne, örhängen och armband gjorda av buffelhorn. Jag slappade och skrev på min blogg. Vi åkte till badstranden som är milsvid och bred, cirka 100 meter med fina sanddynor. Tyvärr bar väldigt blåsigt och våra ben blev pealade av sand, vattnet var varmt men inte en tanke på att bada då Indiska Oceanens vågor är alltför höga. Åt lunch och låg sedan vid poolen. Där träffade vi ett par svenskar från Trelleborg som var på bröllopsresa och även en stor familj från Bodö i Norge. Mor, far, dotter med 2 små barn, dottern ska gifta sig om en vecka i Sydafrika. Vid 17:30 började det mullra och sedan brakade det värsta ovädret över oss. Knallarna är öronbedövande, Birgitta rusar in och jag sitter kvar på uteplatsen men vid en knall duckade jag så jag får ont i nacken, men vilken fascination. Regnet öste ner och elen slogs ut, sedan är allt över på en timme. Vi gick ut på huvudgatan, allt var mörkt, tur att vi hade våra pannlampor. Restaurang Sizzler, där vi åt lunch idag, hade eget el-aggregat. Det blev trångt där då övriga restauranger är utan el. Vi åt och drack gott, strosade hem, spelar yatsi och sussade sedan gott. Elavbrottet varade i 12 timmar
Vädret var mycket blåsigt men soligt och 30 - 35 grader i skuggan. Åska och kraftigt regn på kvällen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar