onsdag 3 januari 2018

I eller på

"I måste man ta" sa Martin Ljung en gång i någon revy och det är väl sant. Det är det, det handlar om hela livet, tills det är slut. Då man lägger locket på.

Det jag tänkte ta tag i idag är just i och hur det står i relation till på. Dessa ord är ju vad man i grammatiken kallar för prepositioner (pre-före position). Alltså vart befinner sig någon eller något. Wikipedja säger att "normalt används i, i samband med namn på geografiska platser som har direkt kontakt med vatten, till exempel öar, näs, stränder och uddar" Jag säger dock på stranden inte att jag är i stranden.

Sedan finns det så kallade betydelsenyanser. Wikipedia igen "Det heter till exempel att sitta på pallen, men sitta i fåtöljen, eftersom fåtöljen omsluter personen jämfört med pallen som saknar armstöd"  så långt är allt fine. Jag förstår även varför man t.ex. säger "Jag simmar i Hjälmaren men åker skridskor på Hjälmaren. Alltså preposition med betydelsenyans.

MEN ⌛

Nu har jag gått i pension. Man går i pension men på semester. Vad är det som bestämmer att det blir så? Min teori är att man säger så av samma anledning som när det gäller pall och fåtölj. Man omsluts av pensionen men semester är något man står på tills den är över. Man säger att gå i döden, något som varar i evighet precis som pensionen. Alltså tills locket läggs på.

Lämna gärna en kommentar kring i och på, så jag får läsa er syn på denna fråga som håller tag i min hjärna på dagar som denna.

___________________________________________________________________

Han kunde inte längre gå på semester nu när han gått i pension. Det var ingen nackdel på det hela taget nu när han gärna tog en påtår i koppen när han låg i solen på solstolen. Han läste i mitten av boken på sidan 150 med solglasögonen på. Han var nöjd i med tillvaron och på platsen han befann sig på. Situationen han satt i var ju helt okey.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning om i och på men min fundering så här I arla morgonstund är varför man gång PÅ gång stöter på VART I för mig fel sammanhang. ”Vart befinner sig någon...” 🤔

    SvaraRadera
  2. Tycker du fått fram en bra förklaring🖒

    SvaraRadera