måndag 23 december 2019

Vecka 51

Vi blev snuviga under Norgevistelsen. det var lock för öronen och en del hosta. Vanligt för oss denna tid på året ser vi när vi läser våra dagböcker. 



Vi frisknar dock till successivt och när barn och barnbarn kommer på besök dagarna före jul börjar vi piggna till igen. 

Mycket prat och stoja och leka för stora som små. Underbart! 

I arla morgonstund den 22/12 har vi vintersolståndet och det vänder åter mot ljusare tider!


Men oj jag glömde skriva vers på rim förra veckan så det får bli två denna vecka.

Stilla luften står
Över ängen stilla luften står
det är en mörk tid nu 
Jag tänker mer nu på att åren går
jag borde göra en egenintervju

En reflektion om tiden som har flytt
en återblick på alla år som gått
tiden nu är ju som förbytt
är det något som jag avstått

Något som är ogjort i min tid
vad missade jag under alla dessa år
något som saknas mig för att få frid
Funderar .....  går ut och går

Det är märkligt vad denna Greta Thunberg upprör den ekonomiska så kallade eliten. Är dom oroliga för något. så är det för sina pengar. Mindre om miljön och barnens framtid Jag är orolig för vad vår egen Johan Rockström (professor i miljövetenskap på Stockholms universitet) oroar sig för. Vi är på väg mot fler så kallade "tipping points". Världen går inte under men människan kanske stryker med. Vi homo sapiens "visa människan". Bara en narcissist kan döpa sig själv till vis och se sig som över övrig natur. Det kanske är jordens räddningen att vi går under i ett för hett klimat som våra kroppar inte tål. Det behövs något nytt eller så var vi en art som som blev ett evolutionistiskt hugskott.
Greta du har en tro och vilja som många känner en samhörighet till. Fortsätt så! Din farfar läste Bamse för mina barn på TV. Du är en Bamse som står upp mot den självgode Krösus Sork. Kämpa på du är stark och vi är många som håller på dig.

Greta
Hon kan stora mäktiga män reta 
du enkla unga lilla Greta
Morfar din läste om Bamse björn
som jaga det onda i världens alla hörn
Han blev stark av honung som han i munnen lassa
Greta du blir stark genom folkets massa

I sagan var det en prins som draken döda 
Greta är lika stark som han
Sagoprinsen med svärdet fick det onda att förblöda 
Greta du har inget svärd men är i alla fall sann


Snart är han här och lämnar kärlek till oss alla

Love, love, love
There's nothing you can do that can't be done
Nothing you can sing that can't be sung
Nothing you can say, but you can learn how to play the game
 All you need is love Lennon, McCarteny 

Ha nu en riktigt trevlig och fridfull JUL




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar