måndag 9 december 2019

Vecka 49

Veckan började att bistå våra vänner Thomas och Gun med att hänga upp TV mm i sin nya lägenhet. På tisdagen hände det som händer gamla gubbar som jag ibland. Jag bet av en tand när jag tuggade och njöt av några Polly i min mun. På kvällen dök dock den fina hunden Cocos upp och tröstade mig. 

Jag fick tid hos tandläkaren redan på onsdagsförmiddag och den gode tandläkaren Margareta fixade till tanden. Så nu är det bara att tugga vidare. Hade tydligen innestående något som kallas tandvårdsbidrag så på den 1 640 kr räkningen bantades till 440 kr. Det kändes bra så här inför julen och helgerna som kommer i samband med den.

På onsdagen var det också dags för veckans V86 där hästen Rocky Tilly vann 6:e loppet med  Ida Reisterer i sulkyn. Idas morfar är Lester Eriksson som en gång kom från Nynäshamn och som simmade i samma klubb som jag gjorde. Jag tävlade där något år efter att Lester lämnat Nynäshamn Simsällskap för Neptun. Han gästade dock ibland på våra träningar och jag mins hur inponerad jag var av den kraft och fart han simmade med. Härliga minnen.
Lester är 77 år idag och som största merit är en 5:e placering i lagkamp 4*200 m  fritt under OS i Tokyo 1964. Han satt också svenskt  3 svenska rekord på samma dag i Bremen 1967 på 100, 200 och 400 meter. Han tog över gården Ådö säteri 1987 efter sin far Lasse "Pjäksan" Eriksson och drev den fram till 2013 då dottern Ulrika med sin man Daniel Reisterer tog över driften. Nu går alltså barnbarnet Ida vidare med travet och jobbar för tillfället med Team Westholm utanför Sala.

På torsdags kvällen ledde jag vår samfällighets extra stämma möte för första gången som ordförande. Det gick galant. Nu är budgeten för 2020 godkänd, så nu är det bara att jobba på med de underhåll vi planerat.

På fredagskvällen for jag till Norra Åbyggeby vid Gävle för att agera barnvakt mellan lördag och söndag. Jag kom lagom fram till säsongsstarten av På spåret. Jag bidrog med en del svar så vi kom på andra plats, mellan de i tv tävlande.
på lördagen blev bland annat pepparkakshusbygge, stekning av falukorv som jag lagade potatismos till. Det var dock inget smör i som barnens mamma brukar ha så den blev inte godkänd. Alfons sa dock förlåtande till mig, "du gjorde i alla fall så gott du kunde"




Musen den busen 
Det byggdes ett pepparkakshus
där i bodde sedan en mus
Musen åt på väggarna så det krasa
hela taket med skorsten då rasa
ner på musen som då blev rädd
musens förstånd var dock illa ansedd

1 kommentar:

  1. Klart man skall ha smör i potatismoset��. Med vänlig hälsning, Britt L

    SvaraRadera