måndag 30 mars 2020

Vecka 20/13

Ja då har vi passerat vecka 13 och vi har fått en ny tid, sommartid.

Det händer mycket i världen nu. COVID 19 sprider sig och vissa länder har större problem en andra. För min egen del flyter det på som vanligt. Osökt kommer att tänka på pjäsen I väntan på Godot. Ni som sett den, vilket jag har för ett antal år sedan, då med Mikael Persbrandt och Johan Rabaeus i huvudrollerna och jag mins att de väntar och väntar men han eller om det nu var en hon kommer inte. Här en del av en replik ur pjäsen.
Vladimir säger:
"Sov jag medan de andra led? I morgon när jag vaknar, eller tror att jag gör det, vad kommer jag att säga om idag? Att jag tillsammans med Estragon, min vän, på denna plats, tills natten föll, väntade på Godot. Att Pozzo gick förbi med bäraren och att han talade med oss? Förmodligen. Men vilken sanning är det i allt detta." 
Ja vi väntar på COVID 19 och jag och kanske ni sover medan de andra lider. Vi sover kanske för mycket under tiden andra lider. Nåväl denna prövningens tid skall väl passera och dödligheten kommer att vara begränsad, det vet vi. Varför skriver jag så? Jo jag vill hänvisa till vad den USA födde historikern och författaren Jared Diamond som studerat människans utsatthet och de hot som mänskligheten står inför. Han säger "virusets dödlighet är begränsad men klimatet kan döda oss alla". Virusets framfart kom mycket snabbt men klimatförändringarna går långsamt och då reagerar vi med samma kraft. Vi får hoppas att vi lärt av denna tunga läxa att nu är det med all globalisering viktigt att vi tar oss samman och hanterar vårt klot som EN enhet. 

Vi skall dock se ljust på framtiden och jag tar till mig av orden i Ulf Lundells låt Isabella där han i slutet försöker ljuta mod i Isabella
"Allt rusar in vidare i mardrömmen och ingen tycks veta varför Och förändringarna dom tar hundratals år Det går långsamt, så långsamt men, Isabella, det går En dag ska du lära dina barn nånting bättre du med Lära dom att lyssna, lära dom att se lite mer, lite mer, lite mer"

Jag är övertygad om att barn är klokare än oss. Vi föddes i hopp som präglades av våra föräldrar och dör i hopp som skapas av våra barn och barnbarn. Vi förstod inte bättre än att ånga på, framåt, framåt som flugan mot fönstret.

Vi tuffar dock på i vår bubbla. I tisdags köpte musslor som vi lagade till härlig soppa av.
Under torsdagen jobbade ute i trädgården.
Vi spelade golf på Tjusta gk på fredagen och städade och spelade scramble tävling under lördagen på vår hemma bana Öster by Stenson. 
Fredagen var varm och sjön. Lördagen kall och blåsig. Men det är skönt att känna att man lever. 

Söndagseftermiddagen förgylldes vi med att hunden i vårt liv Cocos kom för att hälsa på några dagar.

Det blir ljusare för var dag och snart är det dags att plocka fram husbilen. Vi hoppas på bra väder till påsk





Då till nu
Ingen visste det var jag 
när jag dök upp en dag
Det var på sommaren fint
hon var god mor min, ömsint

Nu säger ni här är du
men vem är jag nu
snart 70 år senare
jag var stark nu klenare

Jag är dock glad och nöjd
att få träffa dej var en fröjd
du mitt liv jag vill tacka
jag är glad slipper psykofarmaka

Allt är faktiskt riktigt gott
i både stort och smått
Nu skall jag ut i naturen
är absolut inte avskuren

1 kommentar: