onsdag 9 oktober 2013

SkrivPufford Soppa

Plötsligt där på bordet det sa klick
förvånat tittade jag och tänkte
vilken konstig kul och grön manick
den satt still och vingarna blänkte

Vart skall du här näst jag fundera
då plötsligt den börja hoppa
dess bana jag skarpt fixera
den föll rakt i min soppa

Klibbigt det vart och inget fäste den fick
den flaxa och det stänkte
med skeden jag lyfte denna manick
livshopp jag den åter skänkte

Man kan ju äta gräshoppslår jag tro
men jag håller mig till ärtor och fläsk
Jag fortsatte äta i lungan ro
en del kanske tycker jag är grotesk

Att inte slänga en soppa
som haft besök av en gräshoppa
tycker många är snusk, husch och fy
men ack jag är fortfarande kry
Inget gick förspillt av min föda
och gräshoppan slappa jag att döda
Alla blev glada och nöjda till slut
så det var ett rättskaffens beslut

3 kommentarer: