tisdag 12 november 2019

Då var det dags att dra igång denna blogg igen.

Jag lämnar facebook under en tid nu och skriver här per vecka om mina förehavanden och tankar.

Vecka 45 

Jag börjar faktiskt redan från i lördags då härliga Djurgården otippade gick och vann allsvenskan. Jag såg matchen ihop med min vän Bosse och den bjöd ju som ni säkert redan hört till leda av stor dramatik. Vi (det heter ju så när ens favoriter vinner) fick uppförsbacke i första halvlek. Två noll i baken men sedan vände det och DIF tog den poängen som behövdes för att säkra guldet. Det sprakade verkligen loss med glädje i alla DIF kaminerna. Så roligt



Nå väl det blev vardag igen och en ny vecka trillade in. 
En intensiv måndag med städning, promenad i det fina höstvädret. Avslutade dagen med styrelsemöte i samfälligheten och sedan tv och andra delen av Vår tid är nu säsong tre.








Novemberkanal
Al och asp står utan löv vid kanalens stränder 
de samlas där dessa övervintrade änder
Det mörknar kring villor och lägenhetshus
i fönstren glimmar det trevliga små ljus

Den grå hägern står helt stilla, hoppas på fisk
själv vandrar jag hemåt och tar hand om min disk
Vid kanalen passerade vi den lilla torpstugan
där inne finns loppis och frugan

Gräsvallen där framför var grön och vacker
skönt var det att nu slippa myggatacker
Det är skönt här vid vår höstkanal
vackert och luften ren och sval

Till Skogsö för trädfällning och vinterförberedelse










Det bar av till Bosses Skogsö för lite fiske, trädfällning efter storm i oktober och förberedelseplock inför vintern. Bastu med ett sista dopp i havet. Mycket snack blev det också.
5 sikar en gös och några strömmingar. Det vara vi nöjda med på tre nät


I veckan läste jag ut Fredrik Backmans bok Folk med ångest. Som alltid en bra bok från min favoritförfattare.
Här ett klokt citat ur boken "Sanningen! Det finns ingen. Allt vi listat ut om universums gränser är att det inte har några, det enda vi vet om gud är att vi ingenting vet."
En klart läsvärd bok. Den får fyra slipers från Öppet Spår.

Det skjuts och bombas och står i. Så blir det när man inte motar Olle vid grinden. Att inte hantera så att vi undviker segregation och att inte satsa på ungdomsverksamhet. Då blir det så här. Jag har sagt det i över 30 år nu. Men vem lyssnar? Många talar, färre lyssnar och ingen gör något. Men vi ger inte upp.

Ännu ett citat från Backman "Plantera ett äppelträd idag, även om vi vet att jorden går under imorgon"

Nu är vi redan inne i vecka 46 och nästa inlägg kommer på måndag. Ha det gott lev efter din bästa förmåga och ta hand om dig och livet ditt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar