söndag 25 oktober 2009

Är jag nyttig och blir jag lycklig av det?

Idag gav någon mig mer tid eller mertid. Skall man dö sär det väll nu för då har jag levt en timme mer än i går vid samma tid om ni förstår hur jag menar, men till vilken nytta? Det är väll just det, till vilken nytta lever man. Det handlar om inte hur lång tid man lever utan hur nyttigt man har levt.

Vad är nytta?

Hela dan får hon arbeta hon får jobba hon får streta tvätta, diska hon får damma … är det nytta som Askungen gör?

Läser i Wikipedia ”Det antas i de flesta modeller att konsumenten strävar efter att maximera nyttan”. Det antas också oftast att nyttan för varje ytterligare konsumerad enhet är positiv men avtagande i storlek.” Jag tolkar det som att om jag vill vara nyttig så skall jag konsumera många enheter. Gör jag det säger min erfarenheten att jag blir inte lyckligare av att vara nyttig på det viset. Lycklig det vill jag ju vara i varje fall glad, tillfreds. Jag vill göra nytta så att jag blir lyckligare. Vad är det då för nytta att hjälpa andra? Knappast som Askungen i alla fall, kanske om jag hjälper andra av egen fri vilja. Kanske ge andra av min kärlek, erfarenhet, solidaritetshandling eller empati. Är det naturligt? Är det kanske så att om jag är kärleksfull, empatisk, solidarisk så tycker jag att jag gjort något bra och därför blir jag gladare. Det kan ju lätt bli så att jag överdriver och då blir jag en larvig fåne. Blir jag gladar om andra tycker att jag är bra?

Jag får nog sortera upp detta lite i glad, tillfreds och lycklig.

Glad blir jag när mina barn, vänner har det bra oavsett det är av min påverkan eller ej.

Tillfreds blir jag när jag gjort något som jag velat eller känt att det behövts göras en tid. Städa, gjort rätt för min lön.

Lycklig blir jag av en mer emotionell grund. Någon visar sin kärlek, empati för mig.
Alltså: om jag ger min kärlek till någon så blir jag tillfreds men om jag får den så blir jag lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar