söndag 24 november 2019

Vecka 47

Då har vi passerat halva november och vi är snart inne i december.
Det börjar rulla på med regelbundna besök på gymmet. I tisdags blev det vaccinering mot kommande influensa attacker från Asien.


De sista löven krattade jag upp och körde till tippen. Allt har nu vissnat och endast några tomater och vindruvor hänger krampaktigt kvar på sina grenar.


Snabbtåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö är något som diskuteras nu. Min syn på detta är att det borde vara bättre och säkert billigare att satsa på kapacitetsökning och att säkra upp trafiken så att längre stopp vid olyckor ofrivilliga stopp inte påverkar övrig trafik som det gör idag. En kontinuerlig tidstrygg trafik är viktigare än att tågen kommer någon kvart snabbare fram.

Jag deltog i Bytt är Bytt på TV4 i torsdags. Programmet spelades in 13 juni därav den fina solbrännan. Det var en kul upplevelse att se hur programmet skapades inifrån. 


 Föremålet jag presenterade var värt 100 000 kr

Julbord på Viking  line
Lördagen startades som vanligt med Melodikrysset. Sedan bar det iväg till Public där styrelsen med flera samlades inför avresan till Kapellskär och Vikingbåten Rosella, för vidare färd mot Mariehamn tur och retur. Intagande av julbord och inhandlande av diverse drycker skedde. Det blev en del barhäng och några buggsteg fick vi också in. En mycket trevlig kväll och ett bra sätt att bekanta sig med övriga styrelsemedlemmar.





Kapitalismens grundläggande dynamik
Läste en mycket intressant intervju i lördagens DN som gjordes av Martin Gelin med Martin Hägglund. Han är svensk filosof som är Professor of Comparative Literature and Humanities at Yale University Han gör nu succé med sin bok "This life" där han ställer relion mot politik och grubblar över vad som är fel med kapitalismen. Många pratar om det nu men ganska otydligt vad man menar. Hägglund försöker reda ut kapetalismens grundläggande dynamik. Tyvärr har inte boken översätts än. Inget svenskt förlag verkar vara intresserad???
I USA diskuterar många unga intellektuella hur vi organiserar vår tid tillsammans,hur vi organiserar vår ekonomi och vad vi gör med vårt arbete. Det här blir intressant att följa upp. Man kan ju hoppas att Martin Hägglund får en inbjudan att förtydliga sig för svenska folket i till exempel Sommar i P1.


Veckans dikt tillägnar jag min underbara fru.

Ditt leende
Ditt leende får min själ att smälta
mitt hjärta att brinna
Leendet får mörkret att välta
så gör du med mig min kvinna

Vi lever, njuter och står i
De sägs att vi åldras
men är det verkligen vi
vi håller ju upp en sån grace

Visst finns det väl någon krämpa
en skrynkla här och där
men vi har glöd och kan kämpa
krämpor märks inte när man är kär

Vi sitter i mörkret ser ljusen brinna
vi är så nära sammansmälta
vi har allt att vinna
kanske någon värk och hälta

Men så länge ditt leende smälter min själ
finner jag tröst och frid
jag gläds och mår så underbart väl
och håller upp min speed

Nu blir det Bingolotto, Solsidan och Helenius  hörna. Sedan ser jag fram mot nästa vecka som skall bjuda på städning men också möte med mina äldsta vänner och glöggmingel på lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar