måndag 18 november 2019

Vecka 46

En typisk november vecka blev det. Mörk, regnig, kall. Så då blev det jobb för Birgitta i två dagar. Gymmet för mig två dagar och perfekt väder för bullbak.

Jag såg en hel del på tv bl.a. alla avsnitt av Claes Elvsbergs serie Köttberget checkar ut. Intressant och får en 50-talist att tänka till och känna igen sig. Jag är ju född 1950 så jag är väl trots det en del av proppen Orvar eller köttberget. Många intressanta reflektioner i dessa program. Finns på SVT-play. 

Det var väl inget nytt men åter igen dök tanken upp hos mig att skriva ner hur jag har upplevt min tid på jorden. Det är väl dags att fundera igenom vad blev det av mig och varför. Nå det får bli vinterns arbete.

Vilken fantastisk tid vi fått vara med om. Där vi fick allt serverat som ett smörgåsbord. All vår framtid var ljus. Hur vi än skapade vår framtid så kunde det bara bli bättre. Det kan vi inte förmedla till våra barn och barnbarn idag, nu gäller det att överleva. Alla fick möjligheten till utbildning, arbete en framtidstro. Vi gick från inskränkta svenskar till världsmedborgare. Vi har fått vår kultur berikad genom invandring och resor. Kalla kriget var en mörk period men när muren föll inbillade vi oss det aldrig mer kommer att bli ett stor krig. Idag känns det inte lika säkert. Vi trummade på med att utveckla välfärden på bekostnad av miljön och utsugning av de redan fattiga länderna.
Det fanns dock några som flaggade för att vi var på fel väg. Redan för 40 år sedan kom larm-rapporterna om klimatförändringar, nedskräpning av haven, missförhållanden i djurskötseln m.m. Jag tog detta på allvar och försökte förklara för min omgivning att allt var på väg åt fel håll. Tyvärr blev jag ansedd att vara en bakåtsträvare, en som ville minska på välfärden etcetera. Vi löser det, sas det men det gick långsamt och beror på vill jag påstå avsaknad av handlingskraft och besluten som fattades och fattas är för kortsiktiga. Besluten då och idag ser max 10 år framåt inte 100, 200 ja kanske 1000 år, vilket är nödvändigt om vi skall tänka hållbar utveckling. Hindret är ekonomin. De rika vill bli rikare medan de lever och till vilken nytta undrar jag. Inte är det till gagn för världens befolkning.
____________________
Microsoftgrundaren Bill Gates är den som tjänar allra mest. Han och sju andra personer äger tillsammans 426 miljarder dollar. Att jämföras med den fattigaste hälften av befolkningen – 3,6 miljarder människor - som tillsammans äger 409 miljarder dollar.

– Det är obscent att så mycket rikedom ägs av så få när en av tio människor överlever på mindre än två dollar per dag, säger Winnie Byanyima, styrelsemedlem i Oxfam International.
Källa AB 16 Januai 2017
____________________

Vi hade tur som levt under denna tid men trots våra utbildningar och forskningar, förvaltade vi inte möjligheten. Vi är väldigt sent ute nu och vi får hoppas på ytterligare tur att vår kommande generation fixar att reda ut de vi ställt till med.  Det finns trots allt en grund att stå på. Forskningen har gått enormt framåt under vår tid och det kan vi klappa oss för bröstet för. Men vi måst ta den på allvar!

Nåväl här skall inte jag en gammal dinosauriegubbe bara sitta och bli dyster. Jag tar fram Fredrik Backman citatet som jag skrev förra veckan "Plantera ett äppelträd idag, även om vi vet att jorden går under imorgon"

Ja november är mörk och det trycker väl ner en en del. Jag får ta och skriva en dikt helt enkelt

November
November är kall och grå
det vet alla här om kring
Skall vi då bara illa må
nej vi måste gör någonting

Spring till gymmet, motionera
då känns det mycket lättare
Vi går ihop blir flera
Försök inte med ersättare!

Eller engagera dig! gör något kul
läs en bok eller en tavla måla
släpp loss från ditt ekorrhjul
kanske lite vin en gorgonzola

Det finns mycket man kan göra
i mörkrets november tid
du kan lätt mörkret störa
gör det, du får frid

Veckan slutade i dur. 
Bortbjudna på middag med spel och fotboll på fredagen. Sveriges landslag slog Rumänien med 2-0 borta i Bukarest.

Även på lör-dagen var vi bortbjudna på middag och fick träffa fina väluppfostrade Sputnik.

Veckan avslutades med trevlig körsång av kören Together i Säby kyrka





 Vår kanal har dekorerats med denna fina ljusfotän i höstmörkret

1 kommentar: